"Fysisk teater"

- performance träning och verktyg

- workshop med Kefas

.

..för tillfället inga workshops planerade


Vill du beställa denna workshop?

Den skräddarsys efter era önsemål och behov, målgrupp och önskad kurstid.

Nedanstående är en väl beprövad grundmodell.


              

Det här är en kurs du inte får missa om du är intresserad av att ge dig in i en intensiv

och spännande träning och ett undersökande och utvecklande arbete inom området fysisk teater.


”Fysisk teater kan man kalla den scenform där aktören genomgått en träning som integrerar Kropp och Rörelse med Känsla och Röst och som uppgraderar scenkonstnärens närvaro på scenen så att det uttrycket och effekten blir starkare,

påtagligare, mer sann och väsentlig.

Men hur? Vad behövs för denna uppgradering? Vad behövs för denna integrering?”


FÖR VEM ÄR KURSEN? Den är öppen för alla, oavsett tidigare erfarenhet, men som har ett

genuint intresse för scenkonst, vare sig det gäller det teater, perfomance eller dans och som har en fungerande kropp och ett stabilt psyke.

Campet är för dig som gillar Närvaro, Svett och Koncentrerat hårt arbete.


KURSINNEHÅLL: Workshopen har 3 delar: Varje förmiddag ägnas del I, eftermiddagen del II och III. Kvällarna är öppna för träning, samtal och fria infall.


I.GRUNDLÄGGANDE TRÄNING: Denna träning, som har sina rötter hos bl.a. Jerzy Grotowski och som fått sin egen form genom Kefas Berlin på Teaterstudion Vårdinge by 1998-2009 , gör dig till en mer i kroppen grundad, närvarande och interaktiv aktör. Träningen utvecklar din sceniska potential genom att arbeta bort de blockeringar som hindrar din sinnesnärvaro, rörlighet och kreativitet.


Du blir mer grundad i kroppen och känslig för impulser inifrån och från dina medaktörer. Röstarbete och Labanbaserad rörelseimprovisation vävs in i denna träning som ger din röst mer kraft och tydlighet, ditt rörelseverktyg ett större register.


II.FYSISKT TEXTARBETE : Fysiskt textarbete innebär här att du arbetar in texten i kroppen med hjälp av olika tekniker utan att gå in på texttolkning. Texten kommer då senare att i högre grad stå till ditt förfogande för en friare tolkning samt vara mer intimt förbunden med kropp och känsla.


III. "VIEWPOINTS" enligt Anne Bogart: Genom rörelseimprovisationer får du bekanta dig med Anne Bogart´s ”Viewpoints”: Nio olika aspekter på Rum och Tid på scenen. Nio begrepp och högeffektiva verktyg som ger förståelse och inspiration både i bearbetande av ett givet material och i skapande/genererande av nytt material.


Med hjälp av Viewpoints och givna ramar och tillvägagångssätt kommer sedan deltagarna, i mindre grupper, att få skapa små övningsverk; Kompositioner.

***

LÄRAREN:Kefas Berlin. Kom som samtida dansare och sångare tillTeater Slava, Stockholm (ursprunligen en Grotowski-tränings-baserad grupp med en fysisk och sångbaserad hardcore style). Var lärare i Fysisk teater, Dans, Sång samt regisserade på Teaterstudion, Folkhögskolan Vårdinge By 1998-2009 (linjeledare för kursen 2002-09).

Medarrangör, lärare och regissör vid International Theatre Academy Camp 2012 i Järna.

Han har sedan 30 år arbetat pedagogiskt, konstnärligt och terapeutiskt inom området för rörelse,

teater och röst. Han har medverkat i ett stort antal produktioner som skådespelare, dansare, musiker, tonsättare eller regissör. Teatermässigt har han sina rötter i Jerzy Grotowskis arbete.


***

Boka denna kurs till din skola eller teaterförening!

Ring Kefas

0707512145

eller maila theliberatedvoice@gmail.com